2012. június 7., csütörtök

Árak, vásárlás

Már egy ideje terezem, hogy kicsit írok az árakról, vásárlásról és úgy általában az itteni életről, most eljött az ideje.

Gondolom azzal nem okozok meglepetést, ha azt mondom, hogy az élelmiszerek drágábbak, mint otthon, az viszont meglepetésként ért, hogy nem annyival, mint számoltam. Körülbelül egy-egy bevásárlás alkalmával még egyszer annyit fizetek, mint otthon tenném, viszont az itteni fizetésem (és ez a gyakornoki fizu) is még egyszer annyi, mint otthon az összes "bevételem" egy extra jó félévben (ezalatt kell érteni a kb 4,5-ös átlagra a tanulmányi ösztöndíjat, a kiemelkedően magas szoctámot, a bursát és az árvaellátásomat). Egy szó, mint száz, itt sem kell jobban néznem, mit engedhetek meg magamnak élelmiszerek terén, mint otthon, nem okoz nagyobb anyagi csődöt egy bevásárlás sem :D
Amin viszont kellőképp meglepődtem, hogy a bio cuccok milyen 'olcsók". Az áruk nem többszöröse a hagyományos termékekének. Nem. Sok bio termék azonos áron van, a nem bioval. Még a végén ökoőrült leszek xD
Bár engem különösebben nem hat meg, ha egy termék bio, de gondolom ilyen árakon otthon is nagyobb sikere lenne.

Magyar szemnek szintén szokatlan módon, gyakran árulnak sérült, gyümölcsöket olcsóbban (vagy épp nem) a szupermarketek, mert helyi!!! Ezzel egy tálca eper (igen tudom, ... szamóca) formájában sikerült szembesülni, amikor otthon néztem, hogy nem az az igazi szép gyümölcs, ezt nálunk maximum lének vagy lekvárnak lenne jó, itt eladják és meg is veszik. Mert helyi.
Személy szerint ez a szemlélet nagyon tetszik. Otthon is próbálok arra figyelni, hogy magyar terméket vegyek, de ez gyakran igencsak nehézkes. Viszont itt a polcok szinte csak svájci termékekkel vannak megrakva (azért itt is vettem már csillei szőlőt és magyar spárgát xD)

Mindenesetre tetszik ... főleg az étkezés. Szeretem a húst, félreértés ne essék, de sokszor már csömöröm van tőle. Nekem a heti egyszer kis adag bőven elég. És ami a legfurcsább volt ... itt nem zabálnak ... khm .. esznek annyi húst mit otthon. Lakótársak is maximum heti egyszer, pedig a svájci srác nem olyan alkat, akit elfúj a szél, mégsem jut eszébe heti egyszeri alkalomnál többször husit enni. Sőt, ami még inkább meglepett, sokszor egy salátával elrendezi  az ebédet ... már sokszor megfordult a fejemben, hogy közlöm vele: ennél még én is többet eszem (pedig az aztán az igazi madár adag xD) Az tény, hogy én is kezdek rászokni a zöldségekre, de csak mértékkel ... nem vagyok nyúl, hogy csak zöldön éljek.

Tehát ahogy mondtam az élelmiszerboltok viszonylag olcsók, ha úgy vesszük. Viszont az éttermek árainak láttán sikítva futnék ki a világból. Egy sima (legegyszerűbb saláta) került legelső este alsó hangon 18 frankba. Tény, hogy nagy adag volt, de nem ennyire. A következő étterem-látogatáskor ugyan nem tudom, mennyibe került a mozzarellás paradicsomsaláta plusz kenguru menü vízzel, de annyi rémlik, hogy ájuldoztam a számla láttán. Szóval saját kontóra nem megyünk étterembe.

Amit még célszerű észben tartani, hogy erre a vonat nagyon drága ... 5-6 perces útért 3 frank, ennek köszönhetően nagyon sokan járnak biciklivel. Amióta nekem is van biciklim, határozottan foglalkoztat a gondolat, hogy BKV helyett azzal kellene otthon is közlekedni. Még megálmodom, mennyire engedem magam megreformálni Svájc által.

És végül a ruhák ... Ha valaki megelégszik az otthon is nyújtott kínálattal (értsd: C&A, H&M, NewYorker, Tally Weijl), akkor az otthoni árakon vásárolhat. Viszont, ha a helyi üzleteket vesszük alapul, akkor igencsak a pénztárcája mélyére kell néznie az illetőnek.
Ugyan jártam még Media Marktban, de az otthon is elég drága és nem igazán ismerem az árait, szóval erről most nem nyilatkozom.

Összességében Svájc egy teljesen élhető ország, nekem nagyon tetszik. Arra pedig még van bő 2,5 hónapom, hogy eldöntsem, melyik itt felvett szokásomat fogom otthon is megtartani :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése